söndag 14 april 2013

Superwoman - när jag lyckas.


Det här brödet har jag lyckats med nu två gånger på raken i den här veckan. 
Ett riktigt supersnabbt brödbak.
Känner mig som Superwoman.
När jag provade det i somras tyckte jag att det smakade mest jäst, men nu har det blivit gott.
Receptet är inspirerat av "Cattas 30 minuters limpa" som jag hittade på kokaihop.se:

4,5 dl mjölk och/eller vatten
50 g färsk jäst
1 dl rårörsocker
1,5 tsk salt
1 st ägg (litet)
 ca 10 dl mjöl; rågsikt/vetemjöl/siktat dinkel

Smula jästen i en bunke.
Värm vätskan till fingervarm.
Rör ut jästen med vätskan.
Vispa i ägget.
Blanda ned övriga ingredienser.
JÄS EJ!
Rulla ut två limpor.
Lägg på en plåt.
Ställ in plåten i KALL ugn, riktigt långt ned.
Sätt ugnen på 225°.
Grädda i ca 30 min.
Blanda lite, lite sirap med lite vatten och pensla bröden för att få en glansigare yta.
Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar